زبان و ادبیات عربی...

زبان و ادبیات عربی...
هناک دائماً مَن هُو أتعَسُ مِنک، فأبتسم... 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان



نظرات شما عزیزان:

سعیدی
ساعت9:11---6 آبان 1391
با سلام خدمت استاد عزیز و آرزوی موفقیت

اعیاد قربان و غدیر را به شما و خانواده محترمتان تبریک عرض میکنم .


پاسخ:بسیار ممنون و متشکرم.عید شما هم مبارک


سعید مردانی
ساعت0:36---10 شهريور 1391
سلام میکنم به استاد عزیزم

امیدوارم که حالتون خوبه خوب باشه

وبلاگتون خیلی عالیه و ماشالله بازدید کننده های زیادی هم داره

می خواستم بگم خوشحال میشم منو لینک کنید تا بنده نیز از این وسعت بزرگواری شما بهره ای ببرم.

قبلا از شما کمال تشکر و قدردانی رو دارم.
پاسخ:سلام..چشم حتماً


ف.ع ساعت15 --9 شهریور
ساعت15:23---9 شهريور 1391
باسلام خدمت شمااستادمهربان ازکتابهایی که ترم تابستان معرفی کردید تشکرمیکنم وهمچنین ازراهنماییهای دلسوزانه امیدوارم خداوندبه شماسلامتی داده تااین خدمت صادقانه روهمیشه داشته باشید.
پاسخ:سلام..خواهش میکنم.موفق باشید انشالله


حافظی
ساعت22:18---7 شهريور 1391
با سلام و احترام ...خدای خوب و مهربان حافظ استاد دغدغه مند و دلسوزمان باش...دلم برای کلاسهایتان لک زده...
پاسخ:سلام..به خوبي و خوشي باشيد انشالله..


س. ظ
ساعت10:38---5 شهريور 1391
سلام و عرض ادب و احترام :

آقاي دكتر افضلي يه اي كاش دارم و دو سوال :

الحق كه من به شخصه از مطالب وبتون استفاده كردم اي كاش همه ي اساتيد زحمت ساخت يه وبلاگ رو به خودشون مي دادند تا ما بتونيم به صورت روزانه از مطالبشون استفاده كنيم و لذت ببريم كه البته در اين زمينه خانم يوسف قنبري هم بسيار فعال هستند به شخصه از هر دوي شما تشكر مي كنم !!!

و اما سوال :

استاد ببخشيد اين ترم واحد پايان نامه ارائه ميشه ؟؟؟

سوال دوم اينكه تاريخ دقيق شروع انتخاب واحد رو مي خواستم بدونم ؟

تشكر از دكتر افضلي !!!
پاسخ:سلام.با تشكر از شما، در هر نيمسال، درس پايان نامه ارائه مي شود و تاريخ انتخاب واحد از صبح 11شهريور به بعد است.


دانشجوی دکتری عربی-اصفهان
ساعت20:37---4 شهريور 1391
سلام آقای دکتر.با تشکر از شما استاد عزیز که با حوصله جواب سوالات مرا دادید.اما قبول بفرمایید ریخت شناسی پراپ به این شکل بسیار کار دشواری است و نیاز به تمرین و مطالعه دقیق دارد.آقای دکتر در دانشکده گفتند که شما اواخر این ماه به اصفهان تشریف می آورید.میشه حضوری خدمت برسم برای مشاوره درباره موضوع رساله ؟ متشکرم
پاسخ:سلام.خواهش میکنم.با کمال میل در خدمتم.فقط تاریخ دقیق حضور من در اصفهان را از آموزش دانشکده بپرسید.


دانشجوی دکتری عربی-اصفهان
ساعت12:15---3 شهريور 1391
ضمن تشکر از شما استاد عزیز،باید خدمتتان جسارتاً عرض کنم من با بحثهای تئوریک نظریه پراپ مشکل ندارم..هنگامی که عملی این نظریه را پیاده میکنم موفق نمی شوم.مثلاً شما میشه لطف کنید داستان بازرگان و عفریت را که داستان آغازین هزار و یک شب است ، بر اساس ریخت شناسی پراپ تحلیل کنید؟
پاسخ:سلام.چشم حتماً خلاصۀ قصه: بازرگاني با تجربه (1) را سفري پيش آمد(2). روزي در بين راه براي استراحت زير درختي نشست و هستۀ خرمايش را روي زمين انداخت(3). ناگاه عفريتي پديدار شد(4) و گفت: هستۀ خرمايي كه انداختي، بچۀ مرا كشت و مي خواهم ترا قصاص كنم(5). بازرگان يك سال مهلت خواست. سر موعد مقرر كه بازگشت، سه پير آمدند(6) و از بازرگان علت نشستن و گريستنش را در مكان عفريتان جويا شدند.(7-8) هنگامي كه عفريت آمد، از وي خواستند تا به قصه آنها گوش دهد(9) و اگر پسنديد از خون بازرگان درگذرد. عفريت از حكاياتشان خوشش آمد و بازرگان را نكشت(10)..... نمادها 1- وضعيّت اوليه 2-دور شدن 3-قدغن و سرپيچي 4-پيدا شدن ضد قهرمان 5-شر 6- پيدا شدن ياري گر 7-كار بخشنده 8- واكنش قهرمان 9-قصه گویی 10- رفع شر.... شخصيت های كنش گر :ضد قهرمان=عفريت... یاری گر= سه پیر.... شخصیت كنش پذير: قهرمان= بازرگان.... راوي = شهرزاد.... روايت شنو = شهريار.... ساختار حكايت.. تعادل اوليه 1- قهرمان شخصي با تجربه است. 2- قهرمان به سفر مي رود. 3- قهرمان هستۀ خرمايش را روي زمين مي اندازد. 4- ضد قهرمان پديدار مي شود.... بر هم خوردن تعادل 5- ضد قهرمان، قهرمان را به قتل تهديد مي كند. 6- ياري گر وارد قصه مي شود. 7- ياري گران قصه گويي مي كنند.... تعادل مجدد 8- قهرمان نجات مي يابد..... موفق باشید...


امیر نیک نژاد
ساعت3:45---3 شهريور 1391
سلام عید بر شما و خانواده محترم مبارک
پاسخ:ممنون از شما.عید شما هم مبارک


مصطفی خواره
ساعت12:03---2 شهريور 1391
سلام استاد

عید سعید فطر بر شما مبارک

لطفا اگه امکان داره لیست درسهای ارائه شده واسه ترم سوم ارشد ادبیات به همراه استادهایی که واسشون تعیین کردید رو تو سامانه دانشگاه اعلام کنید.

با تشکر از شما استاد گرامی
پاسخ:سلام.عید شما هم مبارک..در سامانه هستند.


خانم ال کثیر
ساعت23:39---1 شهريور 1391
سلام عید برشما مبارک .استاد لطفن اگر در اموزشگاه کلاسی برای کنکور ارشد گذاشتید لطفن اطلاع بدید . ممنون
پاسخ:سلام.عید شما هم مبارک. اگر برگزار شدانشالله اطلاع رسانی می کنیم.


دانشجوي دكتري عربي- اصفهان
ساعت12:46---1 شهريور 1391
سلام جناب دكتر افضلي.آيا ميتوان داستانهاي هزارويك شب را با نظريات ولاديمير پراپ تحليل كرد؟ سپاسگزارم
پاسخ:سلام.عيد شما هم مبارك.خلاصه وار پاسخ ميگويم.البته در دانشگاه آزاد نجف آباد كه نزديكتان هم هست خانم دكتر محبوبه خراساني در زمينه ريخت شناسي هزار ويك شب تخصص دارند. پراپ در تحليل و بررسي ساختارگرايانۀ خود، يكصد قصه از قصه‌هاي پريان روسي را مبناي تحليل و طبقه‌بندي خود قرار داد. مهمترين اصلي كه پراپ براي رده بندي قصه‌هاي پريان به آن وفادار مانده است، اين است كه: قصه‌ها داراي يك ويژگي خاص هستند وآن اين كه اجزاي سازا يا سازه‌هاي يك قصه، مي‌توانند بدون آن كه تغيير يابند در ديگر قصه‌ها نمود، بروز و«انتقال»يابند. مطابق نظرپراپ دراين مثال‌ها هم عناصر متغير وجود دارد وهم عناصر ثابت وتكرار شونده. نام وصفات و ويژگي‌هاي اشخاص داستاني، عناصر متغيراند، اما نقشي كه بازی مي‌كنند واعمالي كه انجام مي‌دهند، عناصر ثابت و تكرار شونده‌اند.پراپ به اين كارهاي مشابه وتكرار شونده در قصه‌ها،«نقش ويژه»مي‌گويد. اين نقش ويژه‌ها، در واقع ساختارهاي ثابت، يا ثابت‌هاي تكرار شونده در ژرف ساخت روايت‌هايند. از اين روي، در قصه يا روايت‌هاي داستاني شخصيت‌ها هر قدر هم كه به لحاظ صفات و ويژگي‌هاي ظاهري و اسمي‌با هم متفاوت باشند، در تحليل نهايي، عمليات يانقش ويژه‌هاي مشابه و واحد ومكرري را به انجام مي‌رسانند. از اين جاست كه پراپ مي‌گويد: «اين پرسش كه اشخاص قصه چه مي‌كنند، براي بررسي قصه، اهميت اساسي دارد، ولي پرسش‌هایي نظير اين كه چه كسي چه كاري را انجام مي‌دهد، وچطور آن كار انجام مي‌پذيرد، به حيطۀ مطالعات فرعي تعلق دارد». نتيجه اي كه پراپ از اين بحث نقش ويژه مي‌گيرد اين است كه تعداد نقش ويژه‌ها در قصه‌ها محدود واندك شمارند ومي‌توان براي آن‌ها گونه شناسي ورده بندي عامي ‌درنظر گرفت، ولي شخصيت‌ها مي‌توانند متّنوع، گوناگون ونامحدود باشند. آن چه براي طرح ريخت شناسانۀ پراپ اهميت دارد، نقش ويژه‌ها والگوهاي كنش است. نقش ويژه‌ها، كنش‌هاي بنيادين روايت‌هايند كه هم پيش بيني پذيرند وهم ثابت ومكرر. ازاين جاست كه درباب طرحِ پراپ مي‌گويند:«قوانين پراپ متكي بر ريخت شناسي براي تمام قصه‌هاي پريان، ممكن است، حتي براي آن قصّه‌هايي كه هنـوز با آن‌ها روبرو نشده ايم، وحتـي براي آن قصه‌هايي كه هنـوز آفريده نشـده اند». با تحليلي كه پراپ ازيك صد قصۀ پريان به عمل آورده است، به اين نتيجه رسيده است كه درتمام اين قصه‌ها فقط سي ويك نقش ويژه يا كنش اصلي وجود دارد، كه ژرف ساختِ كنشي و پيرنگ تمام آن قصه‌ها راپي ريزي مي‌كنند. به واقع پراپ، سي ويك فعل يا«حوزه عمل»را يافته است. لازم به ذكر است كه اين افعال اصلي يا نقش ويژه‌ها را هفت شخص داستاني به اجرا در مي‌آورند. درس بزرگي كه از شيوۀ تحليلي پراپ مي‌توان گرفت اين است كه مي‌توان با الگو قرار دادن رويكرد تحليلي پراپ به كنش‌هاي اصلي وعمل كردهاي پايه اي روايت‌هاي داستاني، ازهردستي كه باشند، پرداخت وبراي آن‌ها رده بندي خاصي را در نظر گرفت. با این همه براي تحليل ساختاري روايت‌ها، دستاورد پراپ بهترين ويا تنها شيوۀ تحليلي نيست، بلكه رويكرد ريخت شناسانۀ پراپ، يكي از انواع رهيافت‌هاي نظري به روايت‌هاي ادبي وغير ادبي است كه مي‌تواند تبيين گر تكرارهاي ژرف ساختي روايت‌هاي داستاني باشد. در نهايت اين كه رويكرد ساختاري پراپ مي‌تواند متضمن اين امر هم باشد كه در ژرف ساخت ذهني انسان‌ها، با وجود فاصله‌هاي زماني ومكاني، برخي الگوها و شاكله‌هاي خيالي هستند كه مكرراند. تحليل ژرف ساخت‌هاي روايت‌ها، خود مي‌تواند به عنوان موردي مطالعه اي براي تبيين ساختـار متشابه نظام انديشه اي وتخيّلي انسان باشد. حکایات هزار و یک شب، قانون و قاعده دارند ولی در محدودۀ آن قوانین، امکان دارد که تقریباً انواع و اقسام بی‌شماری داستان به وجود آورد. درست همان گونه که دستور زبان انگلیسی، قواعد و قوانینی دارد، امّا با پیروی از قواعد و قوانین، می‌توان بی‌نهایت جمله‌ی معنی‌دار ساخت، داستان‌ها نیز با یک رشته تقابل‌های دوگانی از راه «چهل تیکه‌سازی» به وجود آمده‌اند. مثلاً، در مورد هزار و یک شب، ویراستاران از قطعات و تکه‌پاره‌ های داستان‌های قبلی برای ساختن حکایت جدید، استفاده کرده‌اند. کسانی که هزار و یک شب را گرد آوردند، مواد و مصالحِ از قبل موجود را ترتیب و آرایشی مجدّد دادند و لذا در « هزار و یک شب نیز نظامی از فرمول‌ها، اما در سطح داستان نه در سطح صفات و عبارات هنری در کار است». به این ترتیب که کلیشه‌های طرح و پیرنگ به عنوان قطعات و اجزاء ساختمانی در داستان‌هایی که به صورت شفاهی نقل می‌شد به کار می‌رفت.


f.gh
ساعت17:18---29 مرداد 1391
salam baray shoma ham mobarak bashad.
پاسخ:متشکرم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, ] [ 12:41 ] [ علي افضلي ]

.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

من علي افضلي هستم.دوست داشتم فضايي براي ارتباط با استادان اهل نظر و دانشجويانم داشته باشم.اين وبلاگ،به نوعي صفحه شخصي من است بنابراين طبيعي است كه فضاي آن با كلاس درس متفاوت خواهد بود و اساسا تلاشي در جهت اينكه اين وبلاگ موضوعات علمي محض را پوشش دهد،بعمل نخواهد آمد هرچند از طرح مسائل و مطالب علمي به شدت استقبال خواهم نمود.شما نيز هر آنچه مي پسنديد ميتوانيد ارسال داريد..سپاسگزارم
امکانات وب