زبان و ادبیات عربی...

زبان و ادبیات عربی...
هناک دائماً مَن هُو أتعَسُ مِنک، فأبتسم... 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

درباره حقیقت زبان قوم باید قبلاً به زبان قرآن توجه نمود.مراد از زبان قرآن دو تصوّر میتواند باشد:

الف- زبان واقعی، یعنی هدایت، معنویت، تذکر

ب- زبان ظاهری، یعنی زبان عربی

 غالب مفسّران، زبان قوم را به معنای دومی آن یعنی زبان عربی گرفته اند. زبان به معنای ظاهری و عینی الفاظ و واژگانی که بر زبان می آوریم  به قول ایزوتسو می تواند بیانگر این باشد که هر یک از واژه های ما نمایانگر منظر و زاویه خاصی است که ما از آن به جهان می نگریم: و آنچه را که ما یک مفهوم می نامیم؛ چیزی جز تبلور این منظر و زاویه ذهنی نیست.لذا زبان قرآن که به زبان قوم تعبیر شده، از کانال واژگانی صورت گرفته که بیانگر منظر و زاویه ذهن قوم یعنی عربی است.نزول قرآن به زبان قوم الزاماتی را به همراه دارد که یک وجه آن دینی است به عبارت دیگر نازل شدن قرآن به زبان عربی به این معنا است که آن را در مرحله نزول به لباس قرائت عربی درآورده ایم. بحث زبان قرآن، بخشی از بحث معناداری زبان دین است.قرآن کریم هم به منزله یک متن، از پیچیدگیهای زبانی معنایی برخوردار است که در یک زمان مشخص و در بستر فرهنگی- تاریخی خاصی نازل شده است.یعنی قرآن، هم زبان ویژه ای( عربی) دارد و هم زمانمند و مکان مند است. زبان و زمان و مکان هریک به معنای ایجاد محدودیّت برای یک پیام به حساب می آیند، زبان قرآن به گونه ای است که از همه اینها فراتر رفته است.امّا به این معنا نیست که تحت تأثیر اینها قرار نگرفته باشد.همین که کلام خداوند در قرآن کریم جامه زبان عربی پوشیده یکی از معانی نزول است، ولی زبان قرآن در تبیین معنای مراد خداوند به گونه ای است که افاده معنایی اش فراتر از آن است.پس قرآن یک متن زبانی است و برای فهم آن باید سازوکارهای زبانی، به ویژه سازوکارهای زبان عربی، را به کار بست. قرآن کریم هرچند به زبان فصیح عربی نازل شده اما گاه با تغییر معانی واژه ها، به تقویت زبان عربی نیز کمک کرده است.یعنی قرآن دارای نظام زبانی ویژه ای است و معانی برخی از واژه ها را به فرهنگ ویژه خود درآورده است.




نظرات شما عزیزان:

پیام
ساعت11:30---20 آبان 1391
سلام خدمت شما آقای افضلی من کارشناسی دینی عربی دارم اما به زبان عربی مسلط نیستم.آیا میتونم ارشد عربی شرکت وادامه تحصیل دهم؟ تشکرازشما تعریف مهربانی و راهنمایهای خوبتان را از زبان دانشجوی شما شنیدم.
پاسخ: سلام بر شما..حتما شرکت کنید..به راحتی از پس کار بر می آیید.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ] [ 19:1 ] [ علي افضلي ]

.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

من علي افضلي هستم.دوست داشتم فضايي براي ارتباط با استادان اهل نظر و دانشجويانم داشته باشم.اين وبلاگ،به نوعي صفحه شخصي من است بنابراين طبيعي است كه فضاي آن با كلاس درس متفاوت خواهد بود و اساسا تلاشي در جهت اينكه اين وبلاگ موضوعات علمي محض را پوشش دهد،بعمل نخواهد آمد هرچند از طرح مسائل و مطالب علمي به شدت استقبال خواهم نمود.شما نيز هر آنچه مي پسنديد ميتوانيد ارسال داريد..سپاسگزارم
امکانات وب